Forventningene stiger

Denne våren har planleggingen av et nytt grønt innovasjonsprosjekt pågått for fullt ved Nordahl Grieg vgs, og nå som sommeren er i anmarsj begynner bitene å falle på plass. Bildene nedenfor er fra en samling vi nylig arrangerte med elevene som har takket ja til å være med på dette “eventyret”:

IMG_1179   IMG_1230   IMG_1227    IMG_1252

Selv har jeg erfart at den nysgjerrigheten jeg gikk inn i dette prosjektet på har blitt forvandlet til stor entusiasme og høye forventninger om hva vi sammen kan få til. Det er spesielt tre grunner som gjør at jeg tror det grønne innovasjonsprosjektet ved Nordahl Grieg vgs kan bli svært bra:

For det første har vi dette med at det skal jobbes tverrfaglig. Akkurat det er forsåvidt ikke noe nytt, jeg har selvsagt samarbeidet på tvers av faggrenser tidligere. Men det nye er at denne tverrfagligheten blir mye mer gjennomgripende. Så langt i min lærergjerning har jeg konsentrert meg utelukkende om “mine” fag, som er fysikk, matematikk og naturfag. Hva lærerne i Teknologi og Forskningslære og IT driver på med har jeg igrunnen ikke hatt helt oversikt over. For ikke å snakke om fag som EBU og Markedsføring og ledelse, der har jeg nærmest vært blank! Men gjennom dette grønne innovasjonsprosjektet er det slutt på å sitte på hver vår tue. Nå skal vi samarbeide tett alle sammen, og ett av de grepene vi har gjort den siste tiden er å sammen diskutere de ulike fagenes kompetansemål og egenart. En av de viktige erkjennelsene slike diskusjoner har gitt meg, er at det ikke er nok å bruke fysikkunnskaper til å lage en teknologisk duppeditt som kan være bra for miljøet. Folk kjører for eksempel ikke elbil bare for at det er miljøvennlig. Derimot kan de tenkes å gjøre det hvis de kan kjøre i kollektivfelt, ha gratis offentlig parkering, slippe moms ved kjøp osv… Altså: For å skape et best mulig sluttprodukt, er vi avhengig av å samkjøre kompetansen fra en rekke ulike fag. Og det er nettopp denne tverrfagligheten som skal speile det grønne innovasjonsprosjektet: Gjennom skoleåret skal elevene jobbe prosjektbasert og bruke kunnskapen fra de ulike fagene til å komme opp med ulike produkter. Disse vil forhåpentligvis i noen tilfeller være så bra, lønnsomme og miljøvennlige at elevene kan selge det gjennom sin egen bedrift.

10641107_10205709125341036_298502325094032806_n 11403385_10205709121420938_6302718743688479494_n

Den andre grunnen til at jeg ser veldig frem til dette prosjektet, er det enkle faktum at vi skal i gang med noe nytt og spennende som vi ikke helt vet hvordan kommer til å se ut. Og akkurat det gir meg litt flashback til gamle dager, da jeg jobbet som forsker. For som forsker skal du komme opp med noe nytt som du ikke helt ser konturene av ennå. Det er ikke alltid like enkelt, men å være i et miljø som tenker utvikling, innovasjon og forskning, så kommer de gode løsningene. Veien blir til mens man går. Og det er jo nettopp det som vil være tilfelle her: Gjennom at hver enkelt av elevene, og vi lærere, sammen søker de gode løsningene, ja, da vil sluttresultatet kunne bli veldig bra.

11401524_10205709125421038_9067391914434909374_n 11391128_10205709124421013_6591268557072760084_n

Den tredje grunnen er at jeg tenker dette grønne innovasjonsprosjektet tar på alvor de store miljøutfordringene vi står ovenfor. Det snakkes hele tiden i politikken og samfunnet om “det grønne skiftet” men jeg føler at ting går alt for tregt. Da jeg selv var elev i vgs på begynnelsen av 90-tallet, minnes jeg at jeg var veldig inspirert av Gro Harlem Brundtland og FN-rapporten “Vår felles framtid” (som kom ut i 1987). Gjennom denne rapporten ble miljøet plassert øverst på den internasjonale dagsorden, og begrepet “bærekraftig utvikling” ble allment kjent. Siden da har kunnskapen vår om klima og miljø rast i taket, men det samme kan dessverre ikke sies om samfunnets vilje til å ta utfordringene på alvor. Nå er vi kommet til 2015, og så langt i år har vi allerede rukket å se at politikerne flytter på iskanten, åpner opp nye oljefelt og bestemmer seg for å forurense Førdefjorden. Så det trengs definitivt et skifte for å innrette samfunnet mot et grønnere samfunn, og hva bedre enn at det er i skolen det skjer. For det er jo ungdommene som skal føre verden videre. Jeg tror de unge vil klare det dagens samfunnsaktører vil og vil, men ikke ser ut til å få til, nemlig gjennomføre et grønt skifte og bidra til en bærekraftig verden.

11390216_10205709122700970_7221116893159972336_n 11390132_10205709123540991_6074776255177016367_n

Leave a Reply

