Endelig igang!

Så er endelig “eventyret” igang! Etter flere måneder med planlegging, kunne vi denne uken omsider ønske elever og lærere velkommen til den nye grønne innovasjonslinjen ved Nordahl Grieg videregående skole.

Som forklart i en tidligere bloggpost, omhandler den grønne innovasjonslinjen elever på vg2 studiespesialiserende. Planen er å gjennomføre prosjektbasert undervisning hvor realfagselever (Fysikk + IT) samarbeider tett med økonomielever (EBU + Markedsføring og ledelse), og hvor ungdommene har et felles møtepunkt i faget Teknologi og forskningslære. Et viktig mål for den grønne innovasjonslinjen er å gjøre dagens ungdommer i stand til gjennomføre det grønne skiftet i fremtiden og bidra til en bærekraftig verden.

På åpningsdagen torsdag 20. august hadde vi gleden av å ønske velkommen Professor Tore Furevik ved Univ. i Bergen og direktør ved Bjerknessenteret for klimaforskning.

IMG_1985

Furevik åpnet med å gi oss siste status fra klimaforskningen, og utfordret deretter elevene til cafediskusjon rundt følgende fire problemstillinger:

1) Er det riktig (økonomisk, samfunnsmessig, etisk) å åpne opp nye oljefelt nær iskanten eller i nærheten av andre følsomme områder?
2) Skal vi fortsette å bruke penger på å utvikle fangst og lagring av CO2?
3) Hvordan kan Norge best bidra til å få til en bærekraftig fremtid?
4) Hvilke tiltak kan bety mest for energieffektivisering i de store byene i Norge? Og hvem er det som bestemmer dette?

IMG_2001

Dagen ble avsluttet med en engasjerende plenumsdiskusjon der elevene diskuterte de fire problemstillingene.

Vi gleder oss til fortsettelsen! 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s