Gaming for å forstå fysikkens lover

Ved Nordahl Grieg vgs har det de siste årene vokst frem en unik kultur for bruk av spill i undervisningen. En viktig årsak til dette heter Aleksander Husøy og Tobias Staaby. Som del av lektorstillingene sine ved skolen er de to lærerne spillpedagoger, og i 2015 vant de Gullepleprisen for måten de har utnyttet IKT i læring på en god måte. I samarbeid med Senter for IKT i utdanningen har Husøy og Staaby utviklet læringsopplegg for iktipraksis i The Walking Dead i etikk og Civilization IV i samfunnsfag, engelsk og norsk.

Men det er ikke bare Husøy og Staaby som har latt seg inspirere til å inkludere spill i undervisningen. Allerede i 2012 benyttet lektor i fysikk, Jørgen Kristoffersen, spillet Portal 2 i fysikktimene. Til PressFire uttalte Kristoffersen blant annet dette: “Spillet blir et avansert verktøy for å gjennomføre fysikkforsøk. Dette verktøyet gir meg og elevene muligheter for ting som er vanskelig i den virkelige verden, for eksempel kan en slippe objekter (eller spilleren selv) fra svært store høyder uten å risikere liv og lemmer”.

Personlig har jeg liten erfaring med bruk av spill i undervisningen, men takket være nybrottsarbeidet til strålende pedagoger som Husøy, Staaby og Kristoffersen, har jeg nå omsider tatt sjansen på å prøve meg. De siste ukene har realfagselevene ved den grønne innovasjonslinjen jobbet med bl.a. Newtons lover, og nå er tiden kommet for å sjekke om disse lovene (og andre fysiske lover) har gyldighet i spillet Portal 2. Konkret skal elevene arbeide med følgende problemstillinger:

  1. Design et eksperiment hvor du måler tyngdens akselerasjon i spillet. Bruk enhet paneler/s^2
  2. Anta at tyngdens akselerasjon er den samme som på jorden: 9.81 m/s^2. Hva må et panel da tilsvare i meter? Virker det rimelig?
  3. Gjengir spillet alle fysiske lover korrekt? Test ut to til tre av de fysiske lovene du har lært om i år ved hjelp av vitenskapelig metode. Lag hypotesetester/demonstrasjoner som viser at spillet gjengir fysikken riktig/galt.

Torsdag denne uken (19/11) hadde elevene sin første økt i Nordahl Grieg sitt gamingrom, og det var tydelig at spill er noe som fenger elevene. Ved to anledninger fortalte jeg ungdommene at “nå er det friminutt”, begge ganger til “døve ører”. Som bildene under viser, var konsentrasjonen på topp hele tiden 🙂

IMG_2434IMG_2443.jpgIMG_2428.jpg

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s